Чим відрізняються чисті речовини від сумішей

ГДЗ (відповіді) Хімія 7 клас Григорович А.В. §5 Чисті речовини і суміші

Питання 1 Дайте визначення суміші. Суміш. це системи, що складаються з двох і більше компонентів.

Які суміші називаються однорідними, а які. неоднорідними?

Однорідні суміші. це суміші, в яких компоненти не можна виявити спостереженням. Неоднорідні суміші. це суміші, компоненти яких можна виявити спостереженням (розгледіти візуально або за допомогою збільшувальних приладів).

Однорідні суміші: повітря, столовий оцет, джерельна вода.

Неоднорідні суміші; пісок і вода, граніт, річкова вода, молоко.

Питання 2 Чи існують в природі абсолютно чисті речовини? Алмаз, гірський кришталь, самородне золото, самородна сірка

Питання 3 Чи змінюються властивості речовин в суміші? немає

Чому? Суміш утворюється простим змішуванням кількох речовин, які можна розділити фізичними методами.

Питання 4 Як відрізнити чисте речовина від суміші речовин? У цьому випадку нам допоможуть знання про фізичні властивості речовин. Хоча кожна речовина надає свої властивості суміші, але ніколи суміш не має таких же властивостей, як кожна з чистих речовин окремо. Тому досить виміряти деякі фізичні властивості суміші і порівняти результат з даними довідника для чистих речовин. Якщо є відхилення від довідкових даних, то досліджувана речовина є не чистою речовиною, а сумішшю. Наприклад, розчин солі кипить при більш високій температурі, ніж вода.

Вправа 1 Чим відрізняються суміші від чистих речовин? Виберіть правильні відповіді:

а) чисті речовини складаються з однакових молекул, а суміші. з різних;

б) чисті речовини складаються з різних молекул, а суміші. з однакових;

в) в суміші речовини змінюють свої властивості;

речовини

г) при змішуванні властивості компонентів суміші не змінюються;

д) у властивостях суміші проявляються властивості її окремих компонентів.

Вправа 2 Випишіть окремо назви сумішей і чистих речовин: кисень, річкова вода, водопровідна вода, мінеральна вода, дистильована вода, кухонна сіль, повітря, цукор, бензин, кров, зубна паста, золото, зола.

Водопровідна вода Мінеральна вода Повітря Бензин Кров Зубна паста Зола

Кисень Дистильована вода Куховарська сіль Цукор Золото

Однорідна або неоднорідна суміш утворюється при змішуванні:

Вправа 4 Чому я не можу виділити жир зі свіжого молока фільтруванням? Краплі жиру дрібні (їх можна побачити під мікроскопом) і легко проходять крізь пори фільтра.

Жир зі свіжого молока можна виділити методом відстоювання, оскільки крапельки жиру легше води і спливають на поверхню, утворюючи вершки.

Вправа 5 Наведіть не менше п’яти прикладів однорідних і неоднорідних сумішей, з якими ви стикаєтеся в повсякденному житті.

Однорідні: чай, кава, скло, столовий оцет, повітря.

Неоднорідні: водопровідна вода, мінеральна вода, молоко, пральний порошок, газований напій.

Вправа 6 Які методи розділення сумішей вам відомі? На яких властивостях речовин вони засновані? Наведіть приклади сумішей, які можна розділити цими методами. Свою відповідь оформите у вигляді таблиці:

Вправа 7 Яким способом можна розділити суміші:

а) води і бензину; Відстоюванням (неоднорідна суміш двох рідин, які не змішуються між собою: у верхньому шарі легша рідина. Бензин, в нижньому. Вода).

б) цукру і піску; Фільтруванням (неоднорідна суміш твердого нерозчинної речовини (пісок) і рідини (вода з розчиненим цукром)) і виправними (однорідна суміш розчиненого цукру в воді)

в) піску і тирси; Відстоюванням (неоднорідна суміш твердих нерозчинних речовин: тирса спливуть на поверхню, а пісок осяде на дно).

г) борошна і ошурки; Дією магніту (залізні ошурки, маючи магнітні властивості, притягуються магнітом)

д) крохмалю і цукру? Відстоюванням (неоднорідна суміш твердого нерозчинної речовини (крохмалю) і рідини (вода з розчиненим цукром) і виправними (однорідна суміш розчиненого цукру в воді).

Вправа 8 Наведіть приклад використання методу відстоювання в побуті. Після кип’ятіння води перед вживанням даємо їй відстоятися, щоб тверді нерозчинні в воді речовини осіли на дно посудини

Вправа 9. Що являє собою питна вода? Дізнайтеся, як вода потрапляє в ваш будинок. Чи можна вважати водопровідну воду чистою? Ні, тому що вона містить домішки інших речовин.

Чи може в природі існувати чиста вода? Джерельна вода.

Поговоріть з дорослими і дізнайтеся, які заходи дозволять поліпшити якість питної води. Користуватися фільтрами, кип’ятити і відстоювати питну воду.

речовини

Чим відрізняються чисті речовини і суміші? Особливо чисті речовини

Реальні речі, рідини і гази являють собою чисті речовини і суміші. Не знаючи, що вони таке, дуже легко їх сплутати. Як же відрізнити одне від іншого? Давайте розбиратися.

Що таке суміш?

Суміш теж складається з двох або більше різних компонентів. Але її складовими частинами є не окремі елементи, а речовини (можуть бути і складними, і простими). Суміші бувають гетерогенні і гомогенні.

Перші зрозуміти набагато простіше. У них компоненти змішуються чисто механічно і спокійно відокремлюються одна від одної фільтрацією, магнітом, відстоюванням і іншими методами. Гетерогенні суміші неоднорідні, а їх компоненти цілком зберігають індивідуальні властивості.

Прикладом такого утворення може бути додавання річкового піску в воду. Вони не зможуть змішатися і утворити нову речовину, і легко відокремлюються, якщо використовувати сито.

Гомогенні суміші утворюють однорідне на перший погляд речовина. Вони являють собою гази, тверді або рідкі розчини. Їх компоненти теж зберігають первинні властивості, але не можуть бути відокремлені механічним способом. Для їх поділу використовують більш витончені методи: перегонку, кристалізацію, сорбцію (поглинання), екстракцію (розчинення одного компонента) т. Д.

Типова гомогенна суміш. це повітря. Він складається з різних газів, крупинок пилу, крапель води. Морська вода теж не є чистою речовиною. Крім власне води, в ній містяться солі металів (натрію, хлору, калію та інших).

Від елементів до речовини

На даний момент в світі відомо 118 хімічних елементів. Вони володіють своїми назвами і хімічними символами, які позначаються латинськими літерами. Кожен з них представляє один вид атомів, які мають певною кількістю електронів, розташованих в строгому порядку.

Елементи. це своєрідні будівельні матеріали. Їх можна порівняти з цеглою: стикаючись, вони формують стіни, а то і цілу будівлю. Так, з’єднуючись один з одним, атоми одного елемента можуть «побудувати» проста речовина (кисень O2, водень H2, азот N2 і т.д.). Складне, в свою чергу, утворюється від злиття різних елементів (вода H2O, аміак NH3 і т.д.).

І в тому, і в іншому випадку вони є чистими речовинами. Чому? Тому що з’єднання відбувається за допомогою хімічних реакцій. При цьому може виділятися або поглинатися енергія.

Відмінності суміші від речовин

Часом суміші і чисті речовини дуже просто переплутати. Наприклад, латунь має металевими властивостями і зовні нагадує який-небудь метал. Однак вона є сплавом, який складається з міді, цинку та інших компонентів (часто це буває олово, нікель, свинець, залізо).

У чому ж різниця? Головною відмінністю є те, що речовина. це повністю однорідне утворення. Розділити його складові частини можна, тільки використовуючи хімічні реакції. Властивості чистого речовини відрізняються від властивостей його компонентів по-окремо, воно є новою структурою і набуває інші якості.

Крім того, речовина володіє постійним складом. Існує навіть спеціальний реєстр з переліком всіх відомих структур. Суміш, навпаки, не володіє чітким складом. У тій же латуні може бути менше нікелю, і більше іншого металу, але це все одно латунь. В чай, наприклад, можна додати більше або менше цукру, але чаєм він від цього бути не перестане. Якщо ж з молекули чистої води H2O прибрати кисень (O), то це буде не вода, а молекула водню. безбарвного газу.

Особливо чиста речовина

У природі частіше зустрічаються суміші, ніж речовини. Так, в земній корі залягає безліч мінералів, металевих руд і газів, але чистими їх назвати складно. Більшість з них містять домішки.

Для промислового виробництва вони, як правило, не підходять. Тому їх очищають і відокремлюють один від одного всілякими способами. Речовини, які містять настільки невеликий відсоток домішок, що вони не можуть вплинути на його властивості, називають ультрачистому або особливо чистими. Їх отримують за допомогою дуже ретельного очищення. Так, для створення напівпровідників потрібно максимально однорідна речовина, тому від домішок позбавляють не тільки матеріал для нього, а й повітря в приміщенні, де його виробляють.

Чисті речовини і суміші.

Чим відрізняються чисті речовини від сумішей

розрізняти поняття «чисті речовини», «суміші речовин», а також реально існуючі чисті речовини і їх суміші;

наводити приклади чистих речовин і їх сумішей;

вміти розділяти суміші речовин різними способами;

самостійно проводити досліди з розділення сумішей.

Вам вже відомо, що кожна речовина складається з елементарних частинок. атомів і молекул. Чисте речовина містить частинки однакового складу, які відрізняються від частинок іншої речовини. Від того, які саме частинки входять до складу речовини, залежать її властивості. Розрізняють чисті речовини і їх суміші.

Чисті речовини. це ті, що складаються з частинок певного виду і мають постійні фізичні властивості.

Абсолютно чисті речовини в природі не зустрічаються. Вчені їх добувають різними способами і вивчають їх властивості для використання в технічних і виробничих умовах.

Суміші. Як уже зазначалося, в природі в основному зустрічаються суміші речовин. Наприклад, гірські породи, нафта, газ, руди, вугілля, повітря, грунт, молоко. До складу сумішей можуть входити рідини, гази і тверді речовини.

Характерною особливістю сумішей є те, що в них кожна речовина зберігає свої індивідуальні властивості. Тому властивості сумішей визначаються сукупністю властивостей їх складових.

Утворюючи суміші, речовини змішуються в довільних кількостях. Розділити суміші на окремі речовини можна фізичними методами.

За розміром частинок суміші поділяють па однорідні і неоднорідні

Однорідними сумішами є повітря, мінеральна вода, бензин, розчини цукру, солі, оцтової кислоти у воді У них не можна виявити складових частинок речовин навіть за допомогою збільшувальних приладів.

Суміші, в яких частинки дуже дрібні і не можна виявити за допомогою мікроскопа, називають однорідними. Суміші, в яких частинки речовини можна побачити неозброєним оком або за допомогою мікроскопа, називають неоднорідними.

Неоднорідними сумішами є молоко, яке розділяється при відстоюванні; граніт, в якому можна неозброєним оком виявити кварц, польовий шпат, слюду; суміш крейди з водою.

Розглянемо способи розділення сумішей докладніше.

Відстоювання. Таким способом поділяють тверді речовини, не розчинні у воді, або рідини, які відрізняються щільністю. Наприклад, суміш залізних тирси з порошком сірки можна розділити двома способами: за допомогою магніту (рис. 32 а) або долив води до суміші, що міститься в скляному циліндрі (рис. 32 б).

Для розділення сумішей рідин, які характеризуються різною щільністю, використовують ділильну воронку. Суміш рідин. масла і води наливають в ділильну воронку. Після відстоювання суміш розділяється на два шари: знизу збирається рідина з більшою щільністю, зверху. з меншою. Відкривають кран, і рідина, що зібралася знизу, стікає. У воронці залишається та, що має меншу щільність.

Фільтрація. Цей спосіб використовують для розділення сумішей розчинних і нерозчинних у воді речовин. Наприклад, суміші крохмалю з глюкозою або кухонної солі з піском. Якщо до такої суміші додати води, то одна речовина розчиниться, а інша. ні. Під час фільтрації розчинна речовина просочується крізь фільтр, а нерозчинна осідає на його поверхні. Розчин збирається в склянці (рис. 33 а, с. 42), називають фільтратом. Фільтром можуть бути фільтрувальну (промокальний) папір, вата, щільна тканина, шар піску або грунту. На водоочисних станціях, де очищають великі обсяги води, найчастіше використовують товстий шар чистого піску.

Випари. Скориставшись отриманими від фільтра фільтратом, з розчину можна виділити розчинена речовина способом випаровування. Для цього фільтрат поміщають в фарфорову чашку і нагрівають до кипіння рис. 33 б). Під час кипіння вода випаровується, а розчинена речовина залишається на дні чашки. Через За неповного випаровування води утворюється концентрований розчин, який, охолоджуючись, кристалізується.

Отже, для повного поділу суміші крохмалю з глюкозою або кухонної солі з піском необхідно використовувати послідовно два способи розділення сумішей: відстоювання і випаровування з подальшою кристалізацією.

колба; 2. термометр; З. вихід нагрітої води; 4. внутрішня трубка холодильника; 5. холодильник; 6. подача холодно »води; 7. стакан. збірник

Дистиляція. Цим способом поділяють рідини розчинені одна в одній, наприклад, розчин спирту в воді. Спосіб грунтується на використанні різних температур їх кипіння. Суміш наливають в колбу і нагрівають до температури кипіння Спирт переходить в пар при температурі 78 ° С, що можна визначити за допомогою вставленого в колбу термометра. Пара надходить у внутрішню трубку холодильника, конденсується і збирається в приймачі. Дистиляцію ще називають перегонкою. Цей спосіб має велике промислове значення.

В курсі природознавства ви вже ознайомилися зі способом очищення забрудненої кухонної солі. Під час випаровування фільтрату придбали умінь розділяти однорідні суміші. Вивчаючи курс хімії, ви навчитеся розділяти неоднорідні суміші. Для них характерно те, що частинки речовин, які утворюють цю суміш, значно більше і виявляють різні фізичні властивості. Використовуючи знання про фізичні властивості їх компонентів, пропонуємо виконати практичну роботу. Під час її виконання ви застосуєте різні способи розділення неоднорідних сумішей і придбаєте відповідних практичних павічок.

Завдання. Для проведення практичної роботи можна взяти такі неоднорідні суміші: а) залізні ошурки, натрій хлорид, подрібнені деревне вугілля; 6) цукор, порошок магнію, тирса; в) мідні ошурки, пісок, натрій хлорид; г) порошок міді, цукор, подрібнені деревне вугілля.

Сформулюйте мету, опишіть обладнання і складіть план виконання дослідів.

Дії з дослідження і спостереження запишіть в зошит у вигляді таблиці.

Зробіть висновок про те, яких практичних умінь ви набули і їх значення.

Існують чисті речовини і суміші речовин. У природі в чистому вигляді речовини майже не зустрічаються.

Чисті речовини. це ті, що складаються з частинок певного виду і мають постійні фізичні властивості.

У сумішах речовини зберігають свої властивості, тому кожну з них із сумішей можна виділити. Суміші поділяють на однорідні і неоднорідні.

Для поділу сумішей застосовують такі методи: для неоднорідних сумішей. відстоювання, фільтрування, дія магнітом; для однорідних сумішей. випаровування, кристалізацію, дистиляцію.

Назвіть суміші, що найчастіше зустрічаються в повсякденному житті, виходячи з власного досвіду.

Сформулюйте ваше розуміння чистих речовин і сумішей.

Наведіть приклади чистих речовин і їх сумішей, обґрунтуйте практичне значення.

Охарактеризуйте способи розділення сумішей:

Поясніть, як розділити такі суміші:

а) масло і вода; б) порошки заліза і сірки; в) вода і спирт; г) порошки заліза і магнію; г) порошки заліза, міді і сірки; д) пісок, цукор і порошок заліза.

Обгрунтуйте та оцініть значення сумішей в житті людини і для вас особисто.

Чисті речовини і суміші

сформувати поняття про чистому речовині і суміші.

сформувати вміння розпізнавати чисті речовини і суміші;

сформувати вміння складати план дій поділу сумішей речовин;

сформувати вміння розділяти суміші фільтруванням, дією магніту.

ознайомити з поняттям адсорбція, відстоювання, декантація.

сприяти формуванню інтересу до знань, умінь, адекватної оцінки своєї діяльності.

Очікуваний результат: Кожен учень повинен чітко уявляти поняття «чиста речовина», «суміш», знати способи розділення сумішей, знаходити причинно-наслідкові зв’язки, формулювати висновки на підставі знань, експериментальних даних і життєвого досвіду, доводити їх правильність, рефлексія діяльності.

Форми організації пізнавальної діяльності учнів: фронтальна, парна та індивідуальна.

Хімія «Вступний курс». підручник для 7 класу загальноосвітніх установ під редакцією О.С. Габрієляна. М., Дрофа, 2006.

Устаткування і речовини: Комп’ютер, проектор.

Поділ суміші нерозчинного у воді речовини і розчинника (розчинної речовини): Лабораторний штатив з кільцем, воронка, фільтрувальна папір, скляна паличка, колба або стакан хімічний.

А) Мотивационно-орієнтовний етап.

Привітання, виявлення емоційного настрою в учнів.

Що таке масова частка розчиненої речовини ( це відношення розчиненої речовини до маси розчину ).

У чому вимірюється масова частка ( у відсотках )

Де можна і потрібно використовувати знання про приготування розчинів?

У яких галузях народного господарства можна використовувати розчини і

Які вам відомі професій в даних галузях?

В домашніх умовах ( підгодівля кімнатних квітів, використання правильного кількості миючих речовин)

У харчовій промисловості ( кухаря, технологи )

У сільському господарстві ( агрономи розраховують добрива для вирощування рослин)

У медицині ( дуже важливі медсестри, тому що вони займаються розведенням ліків, і лікарі, тому що вони призначають ліки )

В будівництві ( маляр, штукатур. безліч будівельних сумішей, розведення клею )

II. Підготовка до сприйняття нового матеріалу. оголошення теми.

? Як видумаєте розчини, отримані при змішуванні солі і води, цукру і води це чисті речовини?

? А чи знаєте Ви яку воду називають дистильованою? ( чисту ), А що являє собою морська вода? ( суміш речовин ).

А тепер давай ті запишемо тему сьогоднішнього заняття: «Чисті речовини і суміші»

? А що Ви хотіли б дізнатися з даної теми? Які б цілі Ви поставили перед собою на сьогоднішньому занятті?

Мета уроку обговорюються з учнями і як результат спільних дій.

Якими способами можна розділити суміші?

А тепер приступимо до реалізації поставлених цілей.

учитель демонструє слайд і пояснює умови експерименту (в двох судинах нагрівали до кипіння дистильовану і морську воду). Через певний час вимірювали температури кипіння в цих судинах.

учні обговорюють результати експерименту. Сам собою напрошується питання-проблема. яку озвучує учитель, «Чому у морської води t кип непостійна в різні проміжки часу, в порівнянні з t кип дистильованої води».

Учні роблять висновок, що солоність морської води впливає на t кип. За допомогою вчителя формулюється визначення «Чистим речовиною називається така речовина, у якого постійні фізичні властивості (температури кипіння, температури плавлення, щільність).

Хлопці записують в листі обліку знань висновки.

учитель доповнює. що в чистому речовині можуть міститися домішки, якщо в незначних кількостях, то вони не впливають на фізичні і хімічні властивості. Приклад чистого речовини. дистильована вода.

учитель пропонує учням розглянути суміші, що знаходяться на демонстраційному столі (розчин кухонної солі, річковий пісок і вода, суміш тирси і кнопок, суміш порошку сірки і залізних тирси, морська вода), і приклади сумішей, представлені на слайді.

Далі хлопці дають визначення суміші. як комбінації їх декількох речовин, що знаходяться в безпосередньому контакті один з одним Це формулювання з’являється на слайді.

учні фіксують слайда в листі обліку знань.

учитель доповнює, що в природі немає абсолютно чистих речовин. Речовини зустрічаються переважно у вигляді сумішей. Він розповідає про повітрі, як суміші, яка складається з газів. азоту, кисню, аргону і ін.

? А чи можемо ми розрізнити ці гази в повітрі нашого класу? (Немає).

(Демонструється слайд «Склад повітря», на який можна перейти за гіперпосиланням Повітря попереднього слайда. Після закінчення розповіді, клацання на стрілочку зліва внизу перемістить на слайд «Класифікація сумішей»).

? А чому? ( тому це безбарвні, газоподібні речовини. Вони однакові по агрегатному стані.)

Далі розглядається класифікація сумішей, за допомогою слайда.

далі педагог звертає увагу учнів на те що, неоднорідними називаються суміші, в яких неозброєним оком або за допомогою мікроскопа видно частинки речовин, що складають суміш.

Однорідними називають суміші, в яких не можна помітити частинки речовин, що входять в суміш (навіть за допомогою мікроскопа).

Учні виконують завдання: наводять приклади однорідних і неоднорідних сумішей із загального списку сумішей. (див. вище). Перевірка виконаних завдань.

Додатковий матеріал розповідає вчитель, якщо дозволяє час на занятті. [Для наукових досліджень і промисловості, в основному потрібні чисті речовини. Деякі домішки навіть в невеликих кількостях здатні сильно змінити властивості речовин. Наприклад, в напівпровідниковій техніці застосовують надчисті речовини, де домішки складають всього 1 атом на мільйон атомів основного елемента (Si, Ge). Перевищення норми веде до різкого погіршення напівпровідникових властивостей цих речовин. У той же час необхідно підкреслити, що неможливо отримати абсолютно чиста речовина, тому що будь-чисте речовина містить хоча незначна мала кількість домішок.]

в) Основні способи поділу суміші.

А тепер поговоримо про способи розділення сумішей в залежності від виду суміші.

Демонстрація схеми способів очищення сумішей в залежності від виду суміші.

Хімія 7 клас урок 6 Чисті речовини і суміші

Демонстрація способів поділу сумішей: фільтрування, відстоювання, дії магнітом.

Прочитати текст, виписати в зошит нові поняття.

Вибачте за тимчасові незручності для вас знайома, ви чули про неї, використовували її в своєму житті (інформація про активованому вугіллі, використання в медицині, які професії вам відомі; протигази використовують пожежні, військові, вчені)

На всі виниклі у мене питання я отримав (а) відповіді.

На уроці я попрацював (а) сумлінно.

Після виконання тесту вчитель просить підняти руки тих учнів, у яких поставлено в тесті 5 плюсів, потім тих, у яких 4 і 3 плюса.

Або як рефлексії. бесіда з питань:

А) Що нового ви дізналися сьогодні на уроці? Б) Що запам’яталося? В) Що сподобалося, а що не вдалося, на ваш погляд?

Дз: параграф 12,16, навести приклади різних неоднорідних сумішей і способи їх поділу